امروزه در زمینه دندانپزشکی اطفال گسترش فوق العاده ای صورت گرفته است. درمان های پیشگیرانه مانند فاصله دهنده دندان شیری، فیشور سیلانت و روکش دندان شیری می تواند سلامت دندان های دائمی آینده کودک را بهبود بخشد. آگاهی والدین از این درمان ها و مشکلات احتمالی دهان و دندان کودک و آگاهی از اهمیت دندان های شیری و ترتیب رشد دندان های دائمی بسیار مهم است. با دندان درد در کودکان و درمان های خانگی آن آشنا شوید و به طور کلی از سلامت دندان و دهان کودکان غافل نشوید. آیا در مورد فرنوم و فرنکتومی چیزی شنیده اید؟ فرزند دلبند شما ممکن است با شیدایی مصمم به دنیا بیاید. این عارضه یکی از مشکلات دهان و دندان است که به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد نمی شود.

فرنکتومی یک جراحی ساده برای برداشتن فرنولوم است. فرنوم قطعه کوچکی از بافت است که در سه ناحیه دهان وجود دارد: پشت لب بالا و پایین که لب ها را به لثه (بین دو دندان جلویی) متصل می کند و فرنوم لبی نامیده می شود و زیر لب. زبان که زبان را به کف دهان وصل می کند باعث شده است که زبان نامیده شود. ممکن است نوزادانی را دیده باشید که فرنوم، لب ها یا زبان خود را خیلی محکم گرفته اند. در این صورت باید فرنکتومی انجام شود. برای دریافت اطلاعات کامل در مورد آن، این مقاله را دنبال کنید.

انواع فرنکتومی چیست؟

فرنوم های زیادی در بدن انسان وجود دارد که برخی از آنها در دهان و حتی در ناحیه تناسلی قرار دارند. اما وقتی صحبت از فرنکتومی به میان می آید، تنها دو یا سه فرنوم در نظر گرفته می شود. عمل فرنوم در هر سه مورد به یک صورت اما برای حل مشکلات مختلف انجام می شود.

فرنکتومی لب بالایی

فرنکتومی لب اغلب روی حلق انجام می شود که لب بالایی را به فک بالا متصل می کند. مشکل به عنوان رشد لثه و دندان کودک شناخته می شود که معمولاً، اما نه لزوما، زیبایی است. اگر بند لب خیلی کوتاه یا خیلی سفت باشد، چندین مشکل رایج ایجاد می شود. ابتدا بافت لیگامانی تا دو دندان جلویی گسترش می یابد. این باعث ایجاد شکاف بین این دندان ها (دیستما) می شود. علاوه بر این، چون حرکت لب بالایی محدود است، کودک نمی تواند دهان را به طور کامل ببندد. بنابراین دهان همیشه باز به نظر می رسد. در این حالت کودک از راه دهان نفس می کشد و در نتیجه تنفس از طریق بینی و رشد فک ها و تشکیل راه های هوایی به خوبی صورت نمی گیرد. تحلیل لثه نیز یکی از عوارض لب بند است.

برداشتن فرنولوم لب پایین

دلایل جراحی برای برداشتن فرنوم لب پایین و بالا یکسان است و معمولاً برای جلوگیری از مشکلات دندانی و تحلیل لثه انجام می شود. البته فرنکتومی لب در بزرگسالان نیز انجام می شود تا دندان مصنوعی به خوبی روی لثه قرار بگیرد. با هر حرکت لب، فرنوم دندان مصنوعی را از لثه جدا می کند و آرامش را از بیمار سلب می کند.

انواع ایسکمی باز

فرنکتومی زبان

فرنولوم زبانی یک نوار سخت و طولانی در زیر زبان است که وقتی زبان روی کف دهان قرار می گیرد از حرکت آن جلوگیری می کند. اکثر مردم حرکت کافی برای صحبت کردن و خوردن دارند. اما اگر بند زبان خیلی کوتاه یا خیلی سفت باشد، زبان به پایین دهان می چسبد. سپس مشکل به اصطلاح "مخاطب زبانی" وجود دارد که منجر به عوارض زیادی می شود.

اگر زبان خیلی کوتاه باشد از رشد مناسب فک کودک جلوگیری می کند و در درازمدت باعث ایجاد مشکلات مربوط به ناهماهنگی دندان می شود. یکی دیگر از نتایج بستن زبان، آپنه خواب است، عارضه دیگر این است که هنگام بلع، زبان نمی تواند فشار کافی به کام یا سقف دهان وارد کند و زبان بین دندان ها قرار می گیرد و دندان ها به پایان می رسد و دهان بسته می شود. آخرین عارضه ناشی از گره زدن زبان، مشکلات گفتار و نوک زبان است

بیرون زدگی فرنوم زبان چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

کوتاه شدن یا چسبیدن زبان را بند زبان یا آنکیلوگلوسیا می گویند.

این مشکل به ویژه در کودکان خردسال آزاردهنده است. زیرا شیر دادن یا شیر دادن با شیشه مشکل است.

بستن زبان در کودکان خردسال می تواند از رشد مناسب فک جلوگیری کند و باعث مشکلات طولانی مدت ارتودنسی و احتمالاً مشکلات تنفسی شود.

این مشکل همچنین می تواند باعث ایجاد مشکل در رفلکس بلع شود. به عبارت دیگر، هنگامی که کودک مجبور است زبان خود را به سقف دهان خود بچسباند (یا آن را به پایین فشار دهد) در حین بلع، به طور تصادفی دندان های جلویی خود را فشار می دهد.

مشکل اصلی اختلالات گفتاری در کودکان از دست دادن مهارت های تلفظ و گفتار است. زیرا زبان کودک آزادی کافی برای گفتن کلمات زیاد را ندارد.

سن مناسب برای جراحی فرنوم چه سنی است؟

فرنولوم بزرگ لبی که بین دو دندان شیری ثنایا قرار می گیرد و با لبه دهان بلند می شود، در کودکان میزان بالایی دارد. ترمز فضای زیادی بین دندان های جلو ایجاد می کند. این کاملا طبیعی است. ناحیه باز فضای کافی برای رویش دندان های دائمی را برای حدود 6 تا 7 سال حفظ می کند. جهت رشد استخوان فک بالا کاهش می یابد و استخوان لثه و لثه نیز به موازات رشد صورت کودک رشد بیشتری می کنند. وجود فرنولوم بین دندان ها باعث می شود که آنها به تدریج و همزمان با کم شدن دندان ها ایجاد شوند.

فرنکتومی

دندانپزشکان معمولاً به والدین توصیه می کنند که تا زمانی که دو دندان جلویی دائمی فوقانی روییده اند، در مورد درمان فرنولوم تصمیم نگیرند. زیرا بعد از گذاشتن دندان های دائمی فضای بین دندان ها بسته می شود. در غیر این صورت می توان با ارتودنسی موقعیت دندان ها را اصلاح کرد و شکاف ایجاد شده با بریس لب را بست. اگر رباط لب باعث درد در لثه و لب بالایی شود فرنکتومی لب انجام می شود.

مزایای درمان فرنکتومی

ناراحتی در دهان را کاهش می دهد.

این روش با از بین بردن فاصله بین دو دندان بالا ظاهر صورت را اصلاح می کند.

افزایش اعتماد به نفس.

عملکرد فک و دهان را بهبود می بخشد.

دندان های مصنوعی را برای کاربران خود تثبیت می کند.

ارتباط و بیان احساسات را بهبود می بخشد.

اشتها را افزایش می دهد زیرا بیمار می تواند به درستی غذا بخورد.

فرنوم چگونه عمل می کند؟

ابتدا بی حسی موضعی روی دهان یا زبان در امتداد فرنوم غیر طبیعی اعمال می شود. فرنکتومی نیازی به بیهوشی عمومی ندارد، زیرا کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.

جراحی لثه

دندانپزشک بافت فرنولوم اضافی را با چاقوی جراحی یا لیزر از مفصل خارج می کند و پس از کوتاه شدن کافی، کل ناحیه عمل را بخیه زده و تمیز می کند.

فرنکتومی لیزری

فناوری جدید دندانپزشکی وارد درمان فرنکتومی با لیزر شده است. فرنکتومی با لیزر انجام می شود و فرنولوم (باند) به آرامی توسط پالس های لیزری بدون لمس نخ از رباط جدا می شود. چند قطره داروی بی حسی آنقدر ناحیه مورد نظر را بی حس می کند که حتی یک کودک 6 ساله نیز عمل را به خوبی تحمل می کند و عمل فرنولوم در کودکان با لیزر برای آنها کاملا قابل تحمل است.

برخلاف لیزرهای معمولی، دستگاه لیزر آب به بافت آسیب نمی رساند و نمی سوزاند، بنابراین زمان بهبودی کوتاه است. زمان عمل 3-5 دقیقه است، زخم در عرض 10 روز با تشکیل پوست جدید بهبود می یابد.

ضمیمه فرنوم جدید حداقل 5 میلی متر بالا می رود، لثه ها تمیز می شوند و زبان یا لب آزاد می شود. ناراحتی بعد از عمل نیز بسیار کمتر از آن چیزی است که به نظر می رسد. ناحیه عمل شده 2-3 روز حساس است اما برای خوردن و صحبت کردن مشکلی ندارد.

مزایای فرنکتومی لیزری

خونریزی در موارد نادر (از سوختگی لیزر یا کنترل بزاق).

بدون عفونت

کاملاً قابل پیش بینی: دندانپزشک دقیقاً می داند که از کجا شروع کند و چه زمانی فرنولوم کاملاً آزاد است. یک دهانه الماسی شکل بسیار شفاف نشان دهنده تخلیه موفقیت آمیز است.

به درد نمیخوره

برای بازیابی نیازی به خرابی نیست

معایب فرنکتومی لیزری

این ممکن است بیشتر از برش با چاقوی جراحی طول بکشد (چند ثانیه بیشتر).

اگر از بی حسی موضعی استفاده شود، ممکن است کودک بی قرار باشد و تا 30 دقیقه بعد از عمل غذا نخورد.

اصول مراقبت های ضروری بعد از جراحی

پس از انجام این کار، منطقه باید تمیز نگه داشته شود.

ممکن است حمام آب نمک توصیه شود.

در حالی که درد و ناراحتی معمولاً خفیف است، ممکن است از مسکن ها یا داروهای ضد التهابی برای کاهش ناراحتی استفاده شود.

در دوران نقاهت از مصرف غذاهای تند و مایعات داغ خودداری کنید.

از کشیدن لب خودداری کنید زیرا باعث پارگی و خونریزی بیشتر و تاخیر در بهبودی می شود.

فعالیت هایی را که ممکن است به منطقه آسیب برساند محدود کنید.

کودکان می توانند یک روز پس از درمان به مدرسه بازگردند.

تمرینات بعد از عمل ممکن است برای ایجاد حرکت مناسب عضلات توصیه شود زیرا حرکت زبان دیگر محدود نیست.

عواقب احتمالی فرنکتومی

عوارض فرنکتومی شامل موارد زیر است:

برگشت: به دلیل خواص درمانی سریع دهان، این احتمال وجود دارد که فرنوم در طول دوره بهبودی دوباره بسته شود، به خصوص زمانی که دو زخم نزدیک به هم هستند.

انقباض موضعی زخم: گاهی اوقات زخم ها در طول بهبودی به صورت داخلی کوچک می شوند.

عفونت: فرنکتومی در برخی موارد می تواند باعث عفونت شود.

اخرین حرف

در این مقاله در مورد جراحی فرنولوم، فواید آن و نحوه انجام آن صحبت کرده ایم. لازم به ذکر است که سهولت عمل فرنکتومی عوارض جانبی زیادی ایجاد نمی کند. اما در هر صورت در این روش زخم ایجاد می شود. به همین دلیل، عوارض جانبی مانند درد، تورم و خونریزی شایع است و در مدت کوتاهی برطرف می شود. نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.

مقاله کامل: https://realtimedentist.com/1400/02/بهترین-دندانپزشکان-در-تهران/