لمینت دندان که گاهی به آن روکش نیز می‌گویند، پوشش نازکی است که شبیه به رنگ دندان است و برای زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. هنگامی که قطعات کوچک لمینت روی دندان قرار می گیرد، رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان ها را با توجه به شرایط مورد نظر فرد تغییر می دهد. لمینت ها علاوه بر فواید زیبایی، فواید دیگری از جمله بهبود استحکام و دوام دندان ها نسبت به مینای دندان و همچنین پوشاندن نامرتب دندان ها و سایر عیوب دندانی دارند که در نتیجه خط دندانی تمیز و ترد ایجاد می شود.

روکش ها را می توان از مواد کامپوزیت سرامیکی (چینی) یا رزین ساخت. روکش های پرسلن در برابر لک بهتر از کامپوزیت های رزین مقاومت می کنند. برخی از افراد روکش های سرامیکی را ترجیح می دهند زیرا مقاوم در برابر لکه هستند و خاصیت انعکاس نور نزدیک به دندان های طبیعی دارند. برای انتخاب بهترین و مناسب ترین ماده روکش دندان باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

انواع لمینت دندان

لمینت های دندان به دو نوع ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی تقسیم می شوند. این نوع لمینت کامپوزیت دندان به دلیل انتخاب رنگ و ضخامت کم (معمولاً 0.5 میلی متر) بسیار محبوب است و همچنین نیازی به تیز کردن دندان ها نیست. از دیگر مزایای کامپوزیت لمینت می توان به اصلاح طرح لبخند و شکل آن با توجه به فیزیک صورت اشاره کرد. همچنین می توانید از خدمات ترمیم دندان که به راحتی توسط متخصصان انجام می شود بهره مند شوید.

لمینت سرامیکی دندان یا روکش چینی که قیمت آن بالاتر از نوع پیشخوان است در اکثر موارد نیاز به تراشیدن و گاهی فرآوری دارد و معمولاً در لابراتوار انجام می شود اما در انتخاب نوع آن تفاوت های زیادی دارد. از مواد و شفافیت و البته ظاهری زیبا. یکی از مهم ترین گزینه ها برای افراد است. این نوع لمینت با توجه به کیفیت و دوام آن برای افراد ایده آل است.

کاربردهای لمینت دندان

روکش‌های دندانی انتخابی ایده‌آل برای موقعیت‌هایی هستند که دندان اول دارای نقص‌هایی در شکل، فرم یا رنگ است و اغلب برای اصلاح موارد زیر استفاده می‌شود.

تغییر رنگ دندان ها به دلیل ریشه زایی عصبی، تتراسایکلین یا سایر داروها، مصرف بیش از حد فلوراید، اثرات پرکردگی با رزین و علل دیگر.

دندان هایی که به دلیل ساییدگی جابجا شده اند.

دندان های ترک خورده یا شکسته

دندان های نامرتب، نامرتب یا نامرتب

دندان های فاصله دار (برای بستن فضای بین دندان ها)

کدام افراد نمی توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

لمینت دندان مناسب نیست و برای افراد زیر توصیه نمی شود:

افرادی که دندان هایشان به دلیل پوسیدگی یا بیماری فعال لثه سالم نیست.

افرادی که دندان هایشان به دلیل پوسیدگی، ترک خوردن، پر شدن (در دندان های بزرگ) ضعیف شده است.

افرادی که مینای کافی در سطح دندان های خود ندارند.

فواید روکش دندان چیست؟

اصلاح طرح لبخند: همانطور که می دانید لبخند زیبا یکی از معیارهای زیبایی است. روکش های دندانی با پوشاندن دندان های زرد می توانند لبخند شما را زیبا کرده و اعتماد به نفس شما را افزایش دهند.

لمینت ها کمتر تهاجمی هستند: نصب لمینت های دندان معمولاً نیاز به برش تاج دندان دارد، اما میزان برش در مقایسه با روش های مشابه کم است و به دندان آسیب زیادی نمی رساند.

ثبات رنگ بالا: یکی از مزایای دیوارهای حفره ای مقاومت بالای آن در برابر زردی و تغییر رنگ است. اگر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنید و به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید. می توانید برای مدت طولانی از سبکی لمینت لذت ببرید.

طبیعی بودن ظاهر لمینت: با توجه به اینکه لمینت دندان ها در رنگ های مختلف موجود است، می توانید نزدیک ترین رنگ را که نزدیک به رنگ دندان های طبیعی است انتخاب کنید.

ماندگاری بالا

مدت زمان درمان کلبه

عوارض و مشکلات لمینت دندان چیست؟

عدم امکان ترمیم: اگر دندانی کج یا شکسته باشد، دیگر قابل ترمیم نیست و باید برای همیشه تعویض شود.

برگشت پذیری لمینت ها با توجه به اینکه هنگام گذاشتن لمینت روی دندان قسمتی از لایه سطحی دندان تراشیده می شود، پس از مدتی استفاده از آن نمی توان آن را جدا کرد و محل با چیز دیگری پر می شود. به همین دلیل افرادی که نمی خواهند برای همیشه این عارضه را تجربه کنند، بهتر است از روش های دیگری برای زیباسازی دندان ها استفاده کنند، مثلا کامپوزیت های دندانی.

گران است

باعث حساسیت دندان می شود

احتمال پوسیدگی در صورتی که لمینت توسط افراد غیر متخصص ساخته شود

لمینت دندان خرگوش چیست؟

در رابطه با این نوع درمان گاهی به موضوعی به نام لمینت دندان خرگوش برمی خوریم. اصولا این نوع لمینت برای درمان دندان خرگوش است. حال اگر می خواهید بدانید دندان خرگوش چیست باید گفت: زمانی که فک پایین در جای خود قرار دارد اما فک بالا جلوتر از موقعیت خود قرار می گیرد و همچنین فک بالا. بزرگتر از دندان های جلو هستند. معمولاً به آن دندان خرگوش می گویند. در واقع به دلیل این موضوع زیبایی دندان ها از بین رفته و اعتماد به نفس فرد کاهش می یابد. بنابراین استفاده از لمینت دندان خرگوش برای درمان این مشکل ضروری است.

البته لازم به ذکر است که هنگام استفاده از لمینت دندان خرگوش، دندان ها باید در ابتدای کار توسط دندانپزشک بررسی شوند تا شدت دندان های خرگوش مشخص شود. زیرا گاهی اوقات به دلیل شدت مشکل لزوما لمینت روش درمانی مناسبی نیست و پزشک مجبور می شود از روش درمانی دیگری استفاده کند. برای درمان دندان خرگوش می توان از دو روش لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت استفاده کرد.

روش های ساخت دندان خرگوش

برای انجام چرخاندن دندان با خرگوش، در مرحله اول، دندانپزشک از دندان ها و ساختار فک شما اسکن تهیه می کند و آن ها را تجزیه و تحلیل می کند تا روش درمانی مناسبی به دست آید. همانطور که می دانید لمینت ها پوسته هایی هستند که از نظر رنگ و شکل بسیار شبیه به دندان های طبیعی هستند. برای نصب لمینت روی دندان ها، دندانپزشک آنها را به شکل دندان های شما می سازد و با این اندازه گیری ها روکش های سفارشی برای شما تهیه می شود. در مرحله بعد دندانپزشک دندان ها را شکل می دهد تا فضای لازم برای قرار دادن تاج روی دندان ها ایجاد شود.

تا زمانی که روکش های دائمی برای لمینیت دندان خرگوش آماده شوند، دندانپزشک یک نوع روکش موقت را روی دندان ها اعمال می کند. این به دندانپزشک اجازه می دهد تا بررسی کند که آیا تاج دندان شما متناسب است یا خیر و در صورت وجود مشکل، می توان تاج دائمی را اصلاح کرد. برای اینکه روکش به طور کامل به دندان بچسبد، لازم است دندان را کاملا پولیش کرد تا سطح تماس بین دندان و روکش افزایش یابد. در مرحله بعدی لمینت دندان خرگوش از پرتو لیزر برای تثبیت روکش روی دندان استفاده می شود و به این ترتیب کار لمینت دندان خرگوش به پایان می رسد.


ادامه پست: https://drsheidaclinic.com/dental-laminate/