در اصل، پخش گوینده رادیو ساده است. فقط حرف بزن، چقدر می تواند سخت باشد؟ چیزی بیش از آنچه که به نظر می رسد در آن وجود دارد و بیشتر از آن چیزی است که بیشتر شنوندگان قدردانی می کنند. بزرگترین چالش برای همه پخش‌کنندگان رادیویی این است که افراد بیشتری به مرور زمان به شما گوش دهند. اگر بدون برنامه ریزی اولیه درباره اولین چیزی که به ذهنتان می رسد صحبت کنید، به آن نخواهید رسید. محتوای سرگرم کننده، مرتبط و جالب که مخاطب شما را درگیر می کند.

چگونه گوینده رادیو شویم

هیچ وقت خسته نشو

چه کسی می خواهد به یک فرد خسته کننده گوش دهد؟ راز شماره 1 تبدیل شدن به یک مجری رادیویی عالی داشتن یک صدا و دیدگاه منحصر به فرد است که شما را متمایز می کند. در دنیا به اندازه کافی وجود دارد و شما نباید از اینکه یک مجری دیگر رادیویی هستید خوشحال باشید. مجریان خوب رادیو می توانند با اشتیاق و توانایی خود در ارائه دیدگاهی تازه حتی موضوعات خسته کننده را جالب کنند. احساسات خود را بپوشید و از کاری که انجام می دهید لذت ببرید و مخاطبان شما نیز باید از آن لذت ببرند.

به مخاطب خود احساس خاص بودن بدهید

علیرغم تمام صحبت هایی که در مورد ایجاد جوامع، ایجاد یک مجموعه بزرگتر از مردم و غیره وجود دارد، آنچه شنوندگان واقعاً می خواهند این است که وقتی به برنامه های شما گوش می دهند احساس خاصی داشته باشند. به مجری مورد علاقه خود گوش دهید و به نحوه صحبت او با مخاطب توجه کنید. اکثر اوقات این کار را نمی کنند. آنها به شما مراجعه می کنند. احتمالاً بدون اینکه متوجه شوید، این یکی از دلایلی است که به آنها گوش می دهید. خطاب قرار دادن شنوندگان به طور شخصی به شما کمک می کند تا آنها را متمایز کنید و به آنها احساس ارتباط کنید، بنابراین همیشه مخاطبان خود را به عنوان یک فرد خطاب کنید، نه به عنوان یک کل.

به نمایش های خود نگاه کنید

مهم نیست که نمایش چقدر خوب پیش می رود، همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. اگر لغزش می کنید و می خواهید بدانید که چگونه در آینده از آن اجتناب کنید یا شاید چیزی خوب پیش می رود و می خواهید آن را تکرار کنید تا در آینده نشان دهید. ، ضبط شما باید گوش شود. این یک راه ساده اما موثر برای حل مشکلات قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی است

شبکه های اجتماعی sani

دنیا بیشتر از همیشه به هم متصل است. رسانه های اجتماعی به مردم کشورهای مختلف اجازه می دهد تا به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند، چیزی که 20-30 سال پیش غیرقابل تصور بود. مهمتر از همه، این امکان را به مردم می دهد تا با سازندگان خود به گونه ای ارتباط برقرار کنند که قبلا هرگز برقرار نکرده بودند. توییتر، به طور خاص، جایی است که بیشتر مخاطبان شما برای دریافت به‌روزرسانی، به اشتراک گذاشتن نظرات و تعامل مستقیم با شما می‌آیند. شما باید برای هر چیزی آماده باشید، زیرا آنجاست که منتقدان شما را پیدا می کنند و ... انتقاد می کنند؟ توهین؟ تهدید؟ احتمالا هر سه

برای تبدیل شدن به یک گوینده، مجری، گوینده جذاب و تاثیرگذار چه کنیم؟

1- کمتر صحبت کنیم:

این به این معنا نیست که ما صحبت نمی کنیم یا در موقعیت خود هستیم. بلکه وقتی لازم بود حرف بزنیم خودمان را ثابت کنیم و نظرمان را بگوییم.

2- قبل از شروع صحبت حداقل 30 ثانیه فکر کنید:

فکر کردن قبل از شروع به صحبت کردن، حتی اگر کوچک و کوتاه باشد، شما را عصبانی می کند و از هر نوع اشتباهی جلوگیری می کند، همچنین بیهوده و عجله صحبت کردن.

3- با صدای بلند نخندید:

(می توانید از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) الگو بگیرید)، خندیدن با صدای بلند شخصیت انسان را به چالش می کشد.

4- ما باحالیم:

کمی خنده بلند. هر انسانی یک فرزند درونی دارد که خواه ناخواه به سمت چیزها کشیده می شود.

5- همانطور که هستیم باشید:

مزخرف نگو، دروغ نگو و خودت را باد نکن. بیایید انسان باشیم، به این معنا که تظاهر به بهتر بودن از خود نکنیم.

6- شوخ طبع باشید، اما خیلی خیلی کم شوخی کنید:

این شوخی هر چقدر هم که کوچک باشد می تواند توهین آمیز باشد، مگر اینکه این شوخی با فکر و اندیشه ساخته شود.

7- سکوت را تمرین کنید:

برخی از افراد فکر می کنند که هر چه گشادتر و سفت تر باشند، جذابیت بیشتری دارند، اما اینطور نیست. سکوت بر روان افراد تأثیر می گذارد. وقتی ساکت می مانیم، در اطراف خود خلاء ایجاد می کنیم که جاذبه ایجاد می کند.

8. انسان خوبی باشید:

به خود و دیگران احترام بگذارید. بی ادبی در کلام و رفتار جذابیت را به شدت کاهش می دهد.

نکاتی در مورد چگونگی ایجاد یک ارائه عالی رادیویی

1. مخاطبان خود را بشناسید

همه چیز را در مورد مخاطبان خود درک کنید. چرا به شما گوش می دهند، وقتی گوش می دهند، به چه چیزی گوش می دهند. تصویر جامعی از مخاطبان خود و اینکه چه کسانی هستند ایجاد کنید.

هدف شما ایجاد لحظه ای "من هم" با مخاطبانتان است و هر چه بیشتر این موضوع را درک کنید آسان تر خواهد بود.

هنگامی که آنها را درک کردید، از تجربیات خود استفاده کنید و آن را با مخاطبان خود در میان بگذارید. مردم خواهان حس ارتباطی هستند که این لحظات "من هم" می تواند به همراه داشته باشد.

2. مراقب شنونده خود باشید

من معتقدم (در چارچوب عقل و دستورالعمل های آفکام) می توانید در مورد هر چیزی در رادیو صحبت کنید. اما اگر در مورد آن به روشی خسته کننده و غیرجذاب صحبت کنید، هیچ کس اهمیتی نخواهد داد.

اگر در مورد چیزی صحبت می کنید، آن را جالب کنید. آن را به یک داستان تبدیل کنید. شاعر درونی خود را آزاد کنید و آن را به چیزی تبدیل کنید که مخاطب شما را مجذوب خود کند و آنها را ترغیب کند تا با شما صحبت کنند.

3. با کسی صحبت کنید

از تجربه خود در گوش دادن به رادیو خواهید فهمید که می تواند تنها خدمات باشد.

مخاطب شما نمایش شما را به عنوان یک فرد، نه به عنوان یک گروه از مردم تجربه می کند. عباراتی مانند: "همه آنجا"، "همه شما"، حتی "بعضی از شما" به این معنی است که شما با شنونده خود ارتباط ندارید. نمونه‌ای از این در یوتیوب وجود دارد که میزبان می‌گوید «هی بچه‌ها» یا «سلام به همه» به جای اینکه یک فرد را مخاطب قرار دهد.

هرچه بیشتر زبان «تو و من» را توسعه دهید، درگیرتر خواهید شد.

4. مسئول است

شما میزبان هستید - شما مسئول کنترل برنامه در هر زمان هستید.

صدای خود را بدون اجبار قوی نگه دارید و مخاطبان خود را با کاری که انجام می دهید درگیر کنید. هرگز فراموش نکنید که آنها پرحرف یا پرحرف هستند و سعی کنید هر بار که صحبت می کنید مختصر و متمرکز بر موضوع باشید.

اگر به جای حرف زدن آهنگ دیگری پخش کنید، هیچکس شکایت نمی کند و مشکل گوینده رادیو حل می شود. گاهی اوقات برخی از کلمات می توانند تاثیر بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

5. قوانین را یاد بگیرید، سپس آنها را بشکنید!

مربی فوتبال من یک بار به تیمم گفت: "اگر قوانین را بلد باشید، می دانید چگونه آنها را زیر پا بگذارید."

خیلی خوب است که بدانیم کارها چگونه "قرار است" انجام شود. این کار زندگی را آسان‌تر می‌کند و به این معنی است که می‌توانید در هنگام ارسال، مراحل را طی کنید. اما خسته کننده می شود. رویکرد فرمولی تکراری می شود و شنونده متوجه می شود که شما همان برنامه را بارها و بارها تکرار می کنید.

اما اگر می‌دانید کارها چگونه «باید» انجام شوند، می‌دانید که چگونه برنامه‌های خود را بدون به هم ریختن آن‌ها تغییر دهید. تنوع چاشنی زندگی است، و زمانی که شما نیاز به چاشنی یک نمایش دارید، خارج شدن از روال خود می تواند تنها چیزی باشد!

تکنیک ها را بیاموزید و بفهمید چه چیزی برای شما مفید است - بشویید و تکرار کنید، سپس دوباره بسازید.

6. روی همسرتان میکروفون بگذارید

اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه یک گوینده رادیو شوید، از کارهایی که یک میکروفون می تواند انجام دهد نهایت استفاده را ببرید. دانستن اینکه میکروفون را کجا قرار دهید و در آن چه بگویید می تواند صدای شما را کاملاً تغییر دهد.

می تواند صدای شما را بیش از حد بالا ببرد، پس فریاد نزنید، «پ» نگویید و دور بمانید. میکروفون را دوست خود در نظر بگیرید. بدون اینکه خیلی به آنها نزدیک شوید، به صورت آنها باد می کردید و با مشت به دهان آنها می زدید. میکروفون شما هر آنچه را که می گویید از طریق دهان شما می گیرد، بنابراین سعی کنید مخاطبان خود را آزار ندهید.

برای کار در حوزه پخش رادیو چه چیزی لازم است؟

صدا و سیما مانند هر حرفه دیگری نیازمند تسلط بر اصول و آشنایی با مهارت های لازم است. شما باید اعتماد به نفس داشته باشید، مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشید و سایر مهارت های لازم را داشته باشید. ایستگاه های رادیویی زیادی با موضوعات مختلف وجود دارند که می توانید در آنها مجری باشید. کانال های ورزشی، خبری، آموزشی، شعر و موسیقی و غیره بسته به علاقه شما به هر یک از این موضوعات و مهارت های مورد نیاز، قطعا موفق خواهید شد.

می توانید یک شبکه رادیویی برای پخش رادیویی ایجاد کنید. البته این کار زمان بر و پیچیده خواهد بود. اگر می خواهید به عنوان گوینده رادیو سریعتر کار کنید، بهتر است با شبکه ها و استودیوهای رادیویی کار کنید. ممکن است صدای بسیار خوبی و فصاحت قدرتمندی داشته باشید. اما برای تبلیغ در شبکه رادیویی باید آموزش دیده و با مهارت های لازم آشنا باشید.

برای تبدیل شدن به یک گوینده رادیو به حداقل مدرک لیسانس در رشته های مختلف ارتباطی نیاز دارید. همچنین به تجربه کاری لازم نیاز دارید. البته بسیاری از گویندگان رادیو با مدرک لیسانس شروع کردند.

هنگام اجرا در رادیو خونسرد باشید

آرام باش

دنیای پخش زنده غیرقابل پیش بینی است و هر چیزی می تواند برنامه های شما را از بین ببرد. تماس گیرندگان عصبانی، مشکلات فنی، عدم همکاری یا غایب مهمان. در این شرایط، مهم است که با ایستگاه خود به عنوان یک محیط حرفه ای رفتار کنید و مطابق با آن رفتار کنید. غمگین نباش، امیدت را از دست نده، ذهنیت خود را به کار بگیر. زمان حل مسئله است شما تنها کسی نیستید که در این شرایط صدمه می بینید، همه افراد در ایستگاه می توانند وحشت کنند، بنابراین این وظیفه شماست که آرام بمانید و همه را آرام کنید. اگر همه بتوانید صبور باشید، برای حل هر مشکلی آماده خواهید بود.

تحقیق کن

در عصر اینترنت که ما در آن زندگی می کنیم، مردم زندگی می کنند تا دیگران را صدا کنند. از تبدیل شدن به میم بزرگ هفته بعد با همیشه حق با همه چیز خودداری کنید، در غیر این صورت افرادی را خواهید داشت که منتظرند فوراً شما را به خاطر اشتباه صادقانه تان اخراج کنند. و این بهترین حالت است.