تاریخچه دمی قهوه چیست؟

"قهوه دمی چیست؟" قبل از پاسخ به سوال، بهتر است کمی در مورد تاریخچه آن بدانید. در اوایل ظهور قهوه دمی، از هیچ وسیله خاص و گران قیمتی برای دم کردن آن استفاده نمی شد.

تاریخچه دمی کافه به قرن پانزدهم میلادی یعنی تحت حکومت عثمانی ها برمی گردد. در این دوره، عثمانی ها تصمیم گرفتند قلمرو خود را به بخش هایی از شمال آفریقا، آسیا و اروپای مرکزی گسترش دهند. در طول گسترش این منطقه با مردم اوریو اتیوپی مواجه شدند. امروزه مردم Oreo قهوه را با مخلوط کردن دانه های قهوه و چربی حیوانی تهیه می کردند. این دانه های مخلوط تولید شده توسط مردم Oreo کالری بالایی داشتند و قبل از خرما بهترین کیفیت را داشتند.

پس از این اتفاق قهوه وارد ایران، ترکیه و بخش هایی از اروپا شد. قهوه در مدت کوتاهی به یکی از نوشیدنی های مورد علاقه مردم تبدیل شده است. در این بین مردم به دنبال راه های آسان تری برای دم کردن قهوه بودند و ترک های عثمانی روشی را برای تهیه قهوه دم کرده ابداع کردند. برای تهیه قهوه ساکه ابتدا دانه های قهوه را بو داده و آسیاب می کنند. سپس قابلمه داخلی (کتابچه) را با آب می جوشانند.

تاریخچه قهوه دمی چیست؟

عثمانی ها تصمیم نداشتند راز دم کردن قهوه دمی را فاش کنند، اما به مرور زمان این راز در بسیاری از کشورهای دیگر فاش شد. سرانجام در قرن هجدهم پس از میلاد، فرمول تهیه قهوه دمی در سراسر جهان گسترش یافت و به یکی از پرمصرف ترین قهوه ها در بین مردم تبدیل شد.

شیشه های دمی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، روش تهیه قهوه دمی توسط ترکان عثمانی، مخلوط کردن دانه های آسیاب شده قهوه با آب است. از همین فرمول در انواع دیگر قهوه برشته شده استفاده می شود. یعنی دانه های آسیاب شده قهوه با آب مخلوط شده و در نهایت از صافی عبور می کند.

به عبارت دیگر قهوه دمی را قهوه فیلتر شده می نامند. زیرا برای تهیه قهوه دمی از فیلتر استفاده می شود. یک فیلتر در نگهدارنده دستگاه قرار می گیرد و قهوه آسیاب شده از آن عبور می کند. سپس باید روی قهوه آب جوش بریزید تا از صافی عبور کرده و به قهوه خوب تبدیل شود.

علاوه بر قهوه دمی، روش های دیگری مانند قهوه اسپرسو و قهوه فوری نیز برای تهیه قهوه وجود دارد. اما محبوبیت قهوه دمی از این واقعیت ناشی می شود که محتوای کافئین خوبی دارد و طعم نسبتا ملایمی دارد. به طوری که همه می توانند با طعم آن سازگار شوند و بتوانند هر روز آن را بخورند. همچنین معمولاً قهوه سازهای فوری مقرون به صرفه تر از دستگاه اسپرسوساز هستند که در مقاله قهوه فوری چیست؟ ما آنها را نیز ارائه خواهیم کرد.

اولین فیلتر دمی قهوه

قبل از اینکه قهوه دمی رایج شود، قهوه یک نوشیدنی باستانی به حساب می آمد. این مشروب فقط مخصوص قشر ثروتمند جامعه است و می توانند این مشروب را بنوشند. اما زمانی که قهوه در دوران انقلاب صنعتی وارد اروپا شد، به محبوب ترین نوشیدنی برای همه طبقات تبدیل شد.

برای اولین بار در فرانسه تکنیکی برای تهیه و فیلتر کردن نیمه قهوه ایجاد شد. این روش با دو بطری خام در یک ظرف انجام شد. سپس محفظه بالایی را با قهوه برشته و قهوه پر می کنند و روی آن آب جوش می ریزند. با گذشت زمان، این آب جوش از طریق محفظه ای مشابه سطح جریان می یابد و قهوه آسیاب شده را به محفظه پایینی منتقل می کند. این روش برای مدت طولانی توسط مردم اروپا برای تهیه قهوه تا زمان اختراع اولین آبجو مورد استفاده قرار می گرفت.

اولین فیلتر برای تهیه قهوه دمی توسط ملیتا بنتز در آلمان اختراع شد. در سال 1908 اختراع این زن به عنوان جایگزین فیلترهای پارچه ای و توری ثبت شد. فیلترهای کاغذی نوآورانه از ورود رسوب به قهوه جلوگیری می کند و طعم آن را بهتر می کند. به همین دلیل بسیار محبوب است. تا اینکه این زن شرکت ملیتا را تأسیس کرد که فیلترهای قهوه کاغذی را به صورت انبوه تولید می کرد. در نهایت، فیلتر مخروطی از فیلترهای کاغذی که مردم استفاده می کنند تکامل یافت.

مراجعه به سایت: https://www.entekhabcenter.com/coffee-maker-price