غذای محبوب و خوشمزه ای است که بسیاری از ایرانی ها می توانند آن را به راحتی در خانه تهیه کنند. شاید در ابتدا تهیه یک آش رشته خوب ایرانی سخت به نظر برسد، اما اگر دستورات ما را دنبال کنید، یک قابلمه پر از آش رشته داغ و خوشمزه خواهید داشت که می توانید به عنوان یک وعده غذایی برای یک روز سرد میل کنید. از یک وعده افطاری مناسب ماه رمضان لذت ببرید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه سوپ مجلسی و تمام نکات آن را به شما آموزش دهیم.

مواد اولیه برای تهیه رشته مجلسی

یک پیمانه لوبیا چیتی

یک شیشه نخود

لنز پینت

طناب خاکستر 400 گرم

سه پیاز

گل سیر

دو قاشق غذاخوری نعناع خشک

450 گرم پنیر کوتیج پاستوریزه

آش سبزی (تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج) به ازای هر کیلوگرم

یک پیمانه آب

نمک و در صورت لزوم

مقدار مورد نیاز صورتی

طرز تهیه رشته مجلسی

در فاز اول

حبوبات منبع غنی از پروتئین، کلسیم و پتاسیم برای بدن هستند و باید در وعده های غذایی روزانه مصرف شوند. البته نباید فراموش کنیم که سویا باعث تورم می شود و برای تهیه یک آش رشته خانگی خوشمزه باید تورم آن را برطرف کنیم. بنابراین حبوبات را از روز قبل در آب خیس کنید و با دو تا سه بار تعویض آب آن را دور بریزید.

مرحله دوم

برای شروع پخت آش رشته، ابتدا باید پیاز و سیر را جداگانه خرد کرده و تفت دهید. وقتی پیازها کاملا خشک و طلایی شدند، کمی زردچوبه اضافه کنید. مواظب باشید سیر را زیاد تفت ندهید تا مزه تلخی پیدا نکند.

سطح سوم

همزمان با تفت دادن سیر و پیاز برای آش رشته، لوبیا و نخود چیتی را در قابلمه آب بریزید تا کاملا بپزند تا با فشار دست له شوند. وقتی لوبیا و نخود فرنگی تمام شد، مغزها و سبزیجات را اضافه کنید و کمی هم بزنید. بعد از چند دقیقه که له کمی پخته شد، آب جوش بیشتری به ماهیتابه اضافه کنید و دو سوم پیاز سرخ شده را اضافه کنید.

مرحله چهارم

اجازه دهید سبزیجاتی که به ظرف اضافه کرده اید کاملا بپزند و رنگ آنها تغییر کرده و عدس ها نرم شوند. این حدود یک ساعت طول می کشد.

سطح پنجم

حالا نوبت میدان هاست. رشته ها را از وسط نصف کرده و در قابلمه بریزید. از این مرحله به بعد، حتما بالای سوپ بمانید و سوپ را به آرامی بدون شکستن رشته ها هم بزنید. از آنجایی که رشته ها آب را جذب می کنند، آن را به تدریج در حین هم زدن اضافه کنید تا رشته ها سفت نشوند. به اندازه کافی آب اضافه کنید تا سوپ شما کاملا رقیق شود.

برای تهیه نعناع تند ابتدا روغن را روی حرارت زیاد گرم کنید. سپس تابه را خاموش کنید و اجازه دهید روغن مقداری حرارت خود را از دست بدهد، سپس نعنای خشک را داخل آن بریزید.

یک قابلمه بزرگ را برای پختن سوپ انتخاب کنید تا مواد به راحتی پخته شوند و ماکارونی فشرده نشود.

سوپ رشته را رقیقتر از آنچه دوست دارید درست کنید. زیرا بعد از یک ساعت نودل ها حجم می گیرند و غلظت آن ها بیشتر می شود.

برای غلیظ شدن و چرب شدن سوپ می توانید در حین پخت یک لیوان آب آلو اضافه کنید.

غذای مجلس با ظرفی مخلوط با زعفران سرو می شود.

مهم ترین نکته در استفاده از ترکیب سوپ، بریدن سبزیجاتی است که نسبت به سبزیجات پخته سنگین تر هستند.

سوپ رشته را کمتر از آنچه می خواهید نمک بزنید تا بعد از اضافه کردن پنیر و رشته، سوپ خیلی شور نباشد.

برای تزیین سوپ، پیاز را در مقدار زیادی روغن تفت دهید.

فراموش نکنید که کیک را به مدت 20 دقیقه بجوشانید و جوشاندن برنج بیشتر از آن باعث برش آن می شود.

خوب است هنگام پخت کمی آرد حل شده در آب اضافه کنید تا رشته ها گرم شوند.

در برخی نقاط ایران از گوشت نیز برای تهیه آش رشته استفاده می کنند. برای تهیه آن باید گوشت را با پیاز و زردچوبه و نمک ورز دهید و کوفته های ترد را که آماده کرده اید در تابه تفت دهید. اگر کوفته های کلکالی درشت تهیه می کنید، بعد از 10 دقیقه از پخت آن ها را داخل قابلمه سوپ بریزید و اگر کوفته های کوچکی تهیه کرده اید، از آن ها برای تزیین سوپ استفاده کنید.

آش نذری را می توان با همین روش تهیه کرد.

ادامه: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-آش-رشته-ایرانی/