ییلاق سوباتان - ییلاقی که شما را به مهمانی ابرها و شقایقها ... تا سال ۱۳۲۷ خورشیدی بهدلیل کمبود اطلاعات، اظهارنظر درباره تاریخ بنای چهلستون مشكل بود. در سال 1057 شاه عباس دوم با دعوت از سفیران کشورهای خارجی این بنای باشکوه و کم نظیر را افتتاح کرد. در سال 1057 فرمانروا عباس دوم با دعوت از سفیران کشورهای فرنگی این بنای باشکوه و کم مانند را بهره برداری کرد . معماری باستانی بنای آتشکده، بهخوبی نمایانگر دیرینه تاریخی آن است؛ سازه عظیمی که هر گوشه آن ۱۰۷ متر طول دارد و مانند دژی نفوذناپذیر است. باغ دولت آباد چهار منار از جاذبههای گردشگری شهر یزد و یکی از 9 باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. مسجد جامع یزد یكی از با ارزشترین میراث های تاریخی هنری و گنجینه ای از معماری اسلامی موجود در شهر یزد است. همچنین بهتر است بدانید بازدید از موزهی چهل ستون برای عموم آزاد است و شما را با میراث فرهنگی قرنهای اخیر آشنا میکند. ایوان اصلی کاخ چهلستون 20 ستون دارد که انعکاس تصویر این ستونها در حوض روبروی عمارت علت نامگذاری کاخ چهلستون است. تالار مرکزی کاخ چهل ستون اصفهان ، به مهمانان خارجی و نیز شخصیت های سایر کشورها اختصاص دارد. او بعد ها این کوشک را به دیوانخانه , محل استقرار کارمندان و دبیران دربار اختصاص داراست .

۳ بادگیر این بنا قدیمی هستند و ۳ بادگیر دیگر جدید. بازار قیصریه بازار قدیمی دور میدان امام است که به دلیل شباهتش با نمونهای در شهر قیصریه به این نام خوانده میشد. این بنا در دوره صفویه ساخته شده و برای استقبال و پذیرایی از سفرهای تجاری و سفرهای دینی به کار گرفته میشد. شهرداری اصفهان در هفته بزرگداشت اصفهان اقدام به برگزاری تورهای رایگان اصفهان گردی میکند که علاقهمندان به شرکت در این تورها میتوانند با مراجعه به کیوسکهای اطلاعرسانی در سطح شهر اصفهان در این تورها ثبتنام کنند. هر ساله در ایام نوروز و از سوم تا نهم اردیبهشت ماه، شهرداری اصفهان تورهای رایگان اصفهان گردی دایر میکند. هفته اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت به طور همزمان با تولد روضه خوان بهایی برگزارمیشود . در موزه چهلستون آثار هنری از سده های پیش از اسلام تا سده 14 هجری قمری گردآوری شده که می توان به نسخ خطی مربوط به قرن چهارم هجری قمری، ظروف سفالینه و آبگینه سده های سوم تا یازدهم هجری قمری ظروف چینی سفید و آبی که به سفارش شاه عباس ساخته شده همچنین قالیچه هایی با طرح محرابی مربوط به قرن 11 هجری قمری و درهای چوبی منبت و خاتم کاری شده متعلق به دوران صفویه اشاره نمود . طرح های اصلی این تزئینات بر اساس دستورات قرآن و اسلام است که نشان می دهد هنرمندان آن دوران، تلاش کردند تا بهترین ابزار های فنی و دستی را برای اجرای طرح های خود پیدا کنند و بر این اساس سالن پادشاهی کاخ چهل ستون اصفهان، تزیینی بی نظیر و بسیار زیبایی دارد که حتما باید با چشمان خود دید.

منابع به دست آمده قدمت شهر یزد را به پیش از اسلام و قبلتر از هزاره سوم پیش از میلاد میرساند. سوم به هنگام غروب آفتاب به نام « مهر اردشیر » در قریه اردستان . یک نوشیدنی از کافههای توی مسیر بگیرید (غروب یا شب باشد چه بهتر و دلانگیزتر) و نرم نرم بنوشید و ببینید و لذت ببرید.کافههای آنی، اصلان، اطلسی و چندین و چند کافه دور و اطراف شما ست. بی آر تی یا اتوبوسی را انتخاب کنید که به ایستگاه بزرگمهر می رسد بعد از آن کافی است ۳۵۰ متر پیاده روی کنید تا به این مکان برسید. اکیپهای مهندسین دراراضی که بایدمشروب شودمشغول نقشه برداری به منظورایجادشبکه آنهاروزهکشیها میباشد وباموافقتی که باسازمان خواربار وکشاورزی جهانی شده متخصصین آن سازمان باکمک مهندسین ایرانی مامورتهیه طرحهای عمران واسکان دراراضی مزبور وبرنامههای کشاورزی شدهاند تاقبل ازپایان عملیات ساختمانی سدوانهارمقدمات مربوط به عمران هم فراهم گردیده وبتدریج این اراضی وسیع تحت کشت قرار گیرد. شیرهای سنگی چهار گوشه حوض، شامل ۶۴ شیر سنگی دوقلو هستند که از سنگهای سفیدمرمر، گرانیت و گچ تزئین شدهاند. سال ساختمان کاخ چهلستون به موجب اشعاری که در جبهه تالار از زیر گچ خارج شده، مصراع: «مبارکترین بناهای دنیا» میباشد که به حساب حروف ابجد سال ۱۰۵۷ هجری قمری (مصادف با ۱۰۲۶ هجری خورشیدی و ۱۶۴۷ میلادی) میشود، یعنی پنجمین سال سلطنت شاه عباس دوم. همچنین در زمان بازدید از این پل، شما قسمتی را به شکل یک ساختمان مشاهده خواهید کرد. صحنه دیدنیای که نگاه بیننده را به سمت حسن و جمال ساختمان و فضای داخلی آن سوق میدهد. این بنا در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی مصادف با سالهای آخر حکومت سلسله قاجار، به همت حاج میرزا کاظم رسولیان و به دست استاد محمد حسن محمد رحیم ساخته شد. ضمن اینکه میتوانید انواع صنایع دستی که هنر دست مردمان این شهر است را نیز خریداری کنید.

از این رو معماران ارمنی جلفای اصفهان با تطبیق هنر معماری خود با شرایط موجود دست به خلق شاهکارهایی بی همتا زدند. چهره ای از پاد شاه عباس نخستین با تاج منحصر و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه کاخ چهلستون موجود است که در سالیان ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ شمسی از ذیل گچ بیرون شده است . پیشنهاد میکنیم با مشاهده اطلاعات و تصاویر اتاق های هتل عباسی در این وبسایت، رزرو آنلاین هتل عباسی اصفهان را با بهترین قیمت و تنها با چند کلیک در وبسایت علاءالدین تراول انجام دهید و یا با ثبت نام در تور اصفهان سری به جذاب ترین دیدنی های اصفهان بزنید و سفرتان را با اقامت در هتل عباسی، خاطره انگیز کنید. با پیشروی در این کاخ می توانید تالار آینه یا همان سردر ورودی تالار را مشاهده کنید که بر روی دو ستون قرار گرفته اند که هر یک از این ستون ها دارای نقش و نگارهای مختلفی هستند. این حوض دارای ابعاد ۱۱۰ در ۱۶۰ متر و عمق ۵ متر است و در مرکز حوض چهار چشمه به وجود آمده است. به جز بخش هایی که به آنها اشاره کردیم، در این باغ، چنین قسمت هایی را نیز خواهید دید؛ طرح باغ ژاپنی، طرح باغ فرانسوی، کلکسیون سوزنی برگان، گلخانه کاکتوس، لکسیون گل و فلاورباکس، کلکسیون گیاهان پوششی و … امروزه به جز باغ هشت بهشت و باغ چهلستون، سایر باغها از بین رفتهاند و تنها نامی از آنها باقی است. بازدید از باغ پرندگان اصفهان همه روزه به جز ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا، در نیمه اول سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸ عصر و در نیمه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ است. صحبت از جاذبه های دیدنی و تاریخی اصفهان کاری دشوار است زیرا تعداد این جاذبه ها آنقدر زیاد است که نمی توان همه آنها را نام برد.

از جمله این باغها میتوان به باغ خرگاه، باغ بلبل، باغ هشت بهشت، باغ فتحآباد، باغ كاج، باغ نسترن، باغ خلعت، باغ انگورستان اشاره کرد. در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با باغ گلها اصفهان آشنا خواهیم کرد. هر بار ذکر همراه با پرتاب یک سنگ به درون دخمه بود بنابراین هنگامی که ۳۰۰ سنگ به درون آن پرتاب می شد، مراسم به اتمام می رسید. وجود سنگ مرمر داخل طاق با هدف انتقال نور به داخل آن، اتاق های خیمه مانند و شبستان هایی که زمستان ها گرم و تابستان ها خنک هستند نیز از دیگر دلایل مراجعه افراد به مسجد جامع اصفهان جهت بازدید از آن هستند. محراب مسجد سنگ مرمر زیبایی دارد که پیرامون آن را کاشیهای معرق تزئین کرده و آیاتی از قرآن مجید بر روی سنگ نقش بسته است. سردر مسجد، دارای تزییناتی زیبا از قبیل کاشیکاری معرق با نقوش گره چینی و اسلیمی است. عمارت چهلستون دارای یک ایوان بزرگ به طول 38 متر و عرض 17 و ارتفاع 14 متر است که رو به مشرق ساخته شده است. گرچه منعکس شدن ستون های بیست گانه , سالن چهلستون در آبگینه مقابل عمارت , معنی چهلستون را ابلاغ میکند البته در حقیقت عدد چهل در جمهوری اسلامی ایران , کثرت و تعداد را میرساند و وجه تسمیه عمارت مزبور به چهلستون به جهت خیل عظیم ستون های این کاخ میباشد . البته نمی توان گفت پیاده راه سازی چهارباغ با کفسازیهای انجام شده حدفاصل میدان های انقلاب تا امام حسین(ع) کامل شده زیرا این مسیر پیاده باید تا خیابان سپاه ادامه یافته و به میدان امام (ره) اتصال پیدا کند. باغ بزرگتر که باغ اندرونی است، شامل حرمسرا، عمارت هشتی، عمارت طنبی، مطبخ، آب انبار و البته اصطبل و برج دیدهبانی میشود.

مناره با سلیقه و با طرحهای سنتی کاشیکاری شده و در کنارش یک گنبد مخروطی هشت وجهی بهرنگ فیروزهای دیده میشود که در کنار هم قابی زیبا از آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در ذهن ما میسازد. این تزیینات شامل برجسته هایی با طرح های هنری، شاخه های گل و برگ، وحشتناکان خورشیدی، صورت های فرشتگان وجود دارد که با استفاده از تکنیک های سنتی طلاکاری تزیین شده اند. سی و سه پل علاوه بر اهمیت فرهنگی ، برای اصفهانیها اهمیت کاربردی نیز دارد. خیابان چهارباغ عباسی از دو طرف سی و سه پل به سمت شمال و جنوب شهر اصفهان امتداد یافته است. این میدان که در میان اهالی یزد با نامهای میرچخماق یا میرچماق نیز شناخته میشود، از بخشهای مختلفی از جمله بازار، تکیه، مسجد، دو آبانبار و یک بقعه تشکیل شده است که حوض بزرگی با مجسمههای جذابش در میان آن خودنمایی میکند. اگر قصد دارید با وسایل نقلیه به این مکان بروید باید با اتوبوس یا مترو به ایستگاه میدان امام حسین(ع) بروید و بعد چند دقیقه پیادهروی خود را به این آثار تاریخی شکوهمند برسانید. در باغ گلها شما فرصت آشنایی با گل ها و گیاهان بسیاری را دارید. امکانات رفاهی بینظیر و مطابق با استانداردهای جهانی، این هتل را به یکی از بهترین هتلهای ایران تبدیل میکند. اشاره کرد. وجود امکانات تفریحی و فضای سرسبز این پارک در کنار دیگر امکانات فرهنگی که در پارک غدیر تعبیه شده است باعث شده تا پارک غدیر به یکی از پارک های محبوب اصفهان تبدیل شود. یزد با تاریخچه فرهنگی و مذهبی غنی و جاذبههای بیشمار خود، مقصد خوبی برای سفرهای کوتاهمدت یا بلندمدت محسوب میگردد که با داشتن یک بافت تاریخی اصیل و تماشایی، لذت سفر را برای گردشگران و علاقهمندان دوچندان میکند.

این بنا علاوه بر باغ چهل ستون با نام های باغ چهل ستون یا باغ موزه چهل ستون نیز یاد می شود. در این مطلب به معرفی چهل ستون اصفهان خواهیم پرداخت. این تالار شامل نقاشی هایی نشان دهنده اتفاقات و وقایع دوران های مختلف است. میدان امیر چخماق تا قبل از دوره ی پهلوی به گورستان تبدیل شده بود و برخی از مردم مردگان خود را در آنجا دفن می کردند ، در دوران پهلوی از این کار جلوگیری شد و تمام گورها را ویران کردند ، در قرن 13 میدان امیر چخماق به حسینیه تبدیل شد ، عده ای معتقدند مناره های امیر چخماق جنبه ی تاریخی ندارد چون بیش از 80 سال از عمرش نمی گذرد ، در شرق میدان امیر چخماق، بازاری حاج قنبر وجود دارد که از بناهای نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی است. تصویری از شاه عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه کاخ چهلستون وجود دارد که در سالهای ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ خورشیدی از زیر گچ خارج شدهاست. در دو سمت ورودی کلیسا دو اتاق ساخته شده؛ که در گذشته از آنها برای پذیرایی از مهمانان استفاده میکردند، اما امروزه کاربرد دیگری دارند. این سردر به بازار بزرگ اصفهان باز میشود و در گذشته راه اصلی بازار اصفهان بودهاست. آب باغ در گذشته از شاخهای از مادی «فدن» تامین و پس از طی مسافتی از انتهای باغ وارد میدان نقش جهان میشد. این مراسم در تیر ماه هر سال برگزار میشد. پیدرپی بودن باغها كه یادآور مفهوم «باغ اندر باغ» است، از جمله اصول طرحاندازی شهر اصفهان محسوب میشد.

این بازار سرپوشیده از قدیمیترین بخشهای شهر یزد محسوب میشود که علاوه بر معماری بینظیرش، مزین به تزیینات کاشیکاری زیبایی است.عکاس: محمد رضا باقیپوربازار مذکور توسط نظامالدین حاجی قنبر جهانشاهی، حاکم یزد در دوره جهانشاه قره قویونلو ساخته شد و به همین دلیل به بازار حاجی قنبر معروف شده است.اگر تاکنون موفق به بازدید از مجموعه امیر چخماق شدهاید، میتوانید در پایین این مقاله از کجارو از نظر و تجربه خود برای کاربران ما بگویید. خانه بخردی اصفهان یکی از خانههای ایواندار این شهر است که در زمان صفویه ساخته شد و حالا از آن به عنوان اقامتگاه استفاده میشود. این تالار مربوط به دورهٔ صفوی بوده و در قرن ۱۱ هجری قمری به دستور شاه عباس اول بنا شده است. شاه عباس برای تضعیف عثمانیها دستور داد مناطق تحت تصرف خود را تخلیه و ویران کنند، تا نیروهای دشمن دسترسی به آذوقه و پناهگاه نداشته باشند. بهار در باغ چهل ستون به زیبایی صفوی خود برمیگردد و زمان را به صدها سال پیش میبرد. سالن آینه و سالن هجده ستون و دو اتاق شمالی و جنوبی سالن آینه و تراس های طرفین سرسرای پادشاهی و آبگینه بزرگ مقابل سالن با همگی تزیینات نگارگری و آینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها در طول سلطان عباس دوم به آن افزوده شدهاست . در این کاخ اتاق های نقاشی دیگری نیز وجود دارند که بیشتر نقاشی هایی که درون آنها قرار دارند در زمان حکمرانی ظل السلطان پیدا شده اند. تالار آینه و تالار هجده ستون و دو اتاق شمالی و جنوبی تالار آینه و ایوان های طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزیینات نقاشی و آینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها در زمان شاه عباس دوم به آن افزوده شده است.

تزیینات سالن پادشاهی کاخ چهل ستون اصفهان به عنوان یکی از برجسته ترین مثال های هنر طلاکاری در دوران صفویه مطرح است. بخش دوم کاخ، تالار آیینه است که بر روی دو ستون قرار گرفته و با آیینه کاری بسیار وسیع و زیبا مزین شده است. این تالار با نیازهای مختلف در قالب برگزاری مراسم دینی، فرهنگی و سیاسی در سالهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. به همین دلیل، مسجد جامع یزد جذابیت زیادی برای محققان، تاریخدانان و بازدیدکنندگان دارد و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری فرهنگی معتبر در ایران شناخته میشود. بازار قیصریه امروزه بیشتر به فرش فروشان اختصاص دارد اما همچنین در آن انواع صنایع دستی هم فروخته میشود. از این میان، وسعتی در حدود ۵۰۰ مترمربع به بخشهایی از بنا تعلق گرفته است که سرشار است از انواع و اقسام هنرهای ظریف و اصیل معماری ایرانی از قبیل کاشیکاری و مقرنسکاری و آجرکاری و چندین و چند کتیبۀ قابل توجه و مهم. برکه و آبشار باغ از دیدنی ترین بخش های باغ گلهای اصفهان است و با توجه به زیبایی هایی که دارد همه را شیفته خود ساخته است. همه با شنیدن نام اصفهان جاذبه های شاخص این شهر چون میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون، عالی قاپو، سی و سه پل و .. را به یاد می آورند. سی و سه پل 295 متر طول و 13.75متر عرض دارد و در زمره اولین آثاری است که شاه عباس اول دستور ساختن آن را داده است. حدود نیم قرن بعد شاه عباس دوم تصمیم گرفت آنجا را به کاخی برای پذیرایی مهمانان خارجی تبدیل کند؛ بدین منظور کاخ را توسعه داد؛ ایوان شرقی را آینه کاری کرد و دستور داد تا صحنه های بزم و رزم را بر دیوار های آن نقاشی کنند.