همه افراد از دوران نوزادی و بدو‌ تولد تا سالمندی و زمان مرگ دوش می‌گیرند. اما واقعاً تاکنون به این مورد فکر کرده‌اید که اصول حمام کردن صحیح را رعایت می‌کنید یا خیر؟ برای دوش گرفتن تکنیک‌هایی وجود دارد است که در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل آن نکات مهم را شرح می‌دهیم.


اصول حمام کردن چیست؟
در این بخش گام به گام اصول صحیح حمام کردن را شرح می‌دهیم. البته دقت کنید برخی از افراد بر این باورند که هر روز باید دوش بگیرید. اما تیم پزشکی مجله جوان ایرانی چنین باوری ندارد. حتی اگر چند بار در هفته دوش بگیرید هم کافی است. به خصوص در فصل زمستان که هوا بسیار خشک بوده و زیاد عرق نمی‌کنید، دوش روزانه اجباری نیست. نکات مهم بهترین نوع دوش گرفتن و استحمام را شرح می‌دهیم.

قبل از اینکه حمام بروید موهای خود را شانه کنید، شانه کردن را از پایین و ساقه مو شروع کنید. با این کار گره‌های موهای شما باز شده و فشار زیادی بر روی ریشه ایجاد نخواهد شد. اگر فشار زیادی به موها وارد شود، ریشه موها بسیار سست شده و ریزش مو را در پی خواهد داشت.
سعی کنید دمای آب ولرم باشد، درواقع بسیاری از متخصصان پوست، آب کمی گرم و ولرم را توصیه می‌کنند. آب بسیار داغی که بخار زیادی از آن فوران می‌شود برای پوست شما مفید نیست.
قبل از اینکه بدن خود را با هرگونه صابون و مواد شوینده بشویید، ابتدا یک آبکشی سریع انجام دهید تا پوست بدنتان خیس شو‌د.
برای شامپو زدن ابتدا مقداری از آن را بر روی کف دستان بمالید، سپس موهای خود را شستشو دهید. شامپو را مستقیم به کف سر نمالید.
اگر از وان استفاده می‌کنید، حتماً قبل از اینکه وارد آن شوید، هرگونه باقیمانده صابون، کثیفی یا مو را از داخل آن جمع کرده، سپس با آب ولرم یا کمی گرم پر کنید. البته دقت کنید آب داغ پوست شما را سوزانده و همچنین آن را بسیار خشک می‌کند. بنابراین ابتدا دمای آب را تست کنید. همچنین قبل از اینکه وارد وان شوید، ابتدا دوش بگیرید تا بدن شما خیس شده و مرطوب شود.
لازم نیست هر بار که حمام می‌روید موهای خود را بشویید، اما اگر قصد این کار را دارید، حتماً شامپوی مناسب مو و بدن خود را بگیرید. قبل از اینکه از شامپو استفاده کنید، سر خود را کمی خود را خیس کرده، شامپو را به کف دست مالیده با کمی آب مخلوط کنید. سپس موهای خود را با آن شستشو دهید.
پس از اینکه حمام شما به پایان رسید، حتماً بدن خود را با یک حوله خشک کنید و بلافاصله از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا به پوست شما آب‌رسانی انجام شود.
هم‌اکنون احتمالاً این سؤال برای شما پیش آمده که چه کارهایی نباید در حمام انجام دهیم. در ادامه این مطلب به عادت‌هایی که در هنگام شستن باید از آن‌ها اجتناب کنید می‌پردازیم.


عادت‌های ممنوعه هنگام حمام
اصول حمام کردن صحیح چیست
اصول حمام کردن صحیح چیست
هرچند بسیاری از راهکارهای مفید در این مطلب بیان شد که باید در حمام انجام دهید، اما دقت کنید که برخی از عادت‌های اشتباه هستند برای اینکه دوش و حمام خوبی داشته باشید باید از آن‌ها اجتناب کنید.

لیف خود را هرچند وقت یک‌بار تعویض کرده و سعی نکنید از یک لیف برای همیشه استفاده کنید. همچنین آن را خشک نگه دارید، زیرا اگر به درستی خشک و نگهداری نشود، باکتری‌ها در آن محل رشد می‌کند.
برخی از افراد عادت دارند که از آب خیلی گرم استفاده‌ کنند، اما دقت کنید که آب داغ بسیار مضر است. هرچند خیس کردن پوست با آب داغ ممکن است به شما احساس آرامش بدهد، اما اگر به طور مکرر این کار را انجام دهید، پوست شما را خشک کرده و به آن آسیب می‌رساند.
برای جلوگیری از التهاب و تحریک پوست کمتر دوش بگیرید یا اینکه مدت‌زمان دوش خود را به مدت ۵ دقیقه محدود کنید. به هیچ وجه از آب داغ و بسیار گرم استفاده نکنید.
پوست خود را با حوله مالش ندهید، زیرا آن را مستعد عفونت می‌کند. همچنین سعی کنید از صابون‌های معطر و دئودورانت اجتناب کنید، زیرا پوست شما را تحریک می‌کند.
بعد از حمام از مرطوب کننده و لوسیون بدن مناسب پوست خود استفاده کنید تا دچار خشکی نشوید.
حتماً یک بار در روز دوش بگیرید، اما در صورت امکان می‌توانید یک روز در میان نیز استحمام کنید. در طی روزهایی که حمام نمی‌روید، صورت، زیر بغل و کشاله ران خود را شستشو داده و تمیز کنید.
به مدت طولانی زیر دوش قرار نگیرید، دوش گرفتن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کنید.
پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید، زیرا اگر به طور مکرر سعی کنید آن را اسکراب کرده تا کثیفی و چربی از سطح آن خارج شود، ممکن است مستعد آسیب و خشکی بسیار زیادی شود.
شستشوی صورت از شستشوی سایر نقاط بدن حساس‌تر است، بنابراین مراقب صورت خود در حمام باشید. هر شوینده‌ای که به سایر نقاط بدن می‌زنید را برای صورت استفاده نکنید.

تفاوت حمام و دوش گرفتن
هرچند در ایران معمولاً حمام کردن و دوش گرفتن را یکی می‌دانند، اما شما عزیزان باید بدانید درواقع دوش گرفتن به معنای این است که ایستاده در زیر دوش قرار بگیرید و بدن خود را بشویید، اما حمام کردن به معنای این است که در وان حمام قرار گرفته و استحمام کنید. البته در این محتوا هم گاهی به جای هم به کار می‌بریم اما شما باید بدانید که تفاوت این دو چیست.


آیا باید در روز دو بار دوش گرفت؟
اگر چندین بار در روز ورزش نمی‌کنید یا اینکه ساعت‌های زیادی را بیرون از منزل نمی‌گذرانید، واقعاً روزانه لازم نیست دو بار دوش بگیرید. زیرا دوش گرفتن زیاد باعث خشک شدن پوست شما شده و درنتیجه باعث ایجاد سایر بیماری‌های پوستی زیادی می‌شود.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند باید یک بار صبح و یک بار دیگر بعدازظهر یا درست قبل از خواب دوش بگیرند. اما شما عزیزان باید بدانید این مورد بستگی به سبک زندگی و فعالیت شما در طی روز دارد.

حتی برخی از افراد نیاز نیست روزانه دوش بگیرند. توصیه ما این است که یک روز در میان دوش گرفته و در طی این مدت به بهداشت خود برسید. دقت کنید که پوست هر فردی متفاوت است و حتی فصل به فصل تغییر می‌کند. پوست شما در زمستان خشک‌تر شده و دوش گرفتن زیاد باعث خشکی شدید نیز می‌شود. برای همین فرد ممکن است دوش گرفتن در تابستان تأثیر منفی نداشته باشد.

جوان ایرانی (irjavan.com)

مضرات حمام مکرر
اصول حمام کردن صحیح چیست
اصول حمام کردن صحیح چیست
اگر بیش از حد دوش می‌گیرید، باید بدانید که ممکن است مبتلا به عوارض زیادی شوید. به طور مختصر این خطرات را در این مطلب بررسی می‌کنیم.

دوش بیش از حد پوست شما را پوسته پوسته و خشک می‌کند، همچنین موهای شما خشک و شکننده می‌شود.
دوش بیش از حد روغن‌های ضروری پوست را از بین برده و درنتیجه شما عزیزان ممکن است مبتلا به التهاب پوستی یا اگزما‌ شوید. همچنین گاهی احساس خارش کرده و پوست شما ترک خورده و قرمز می‌شود.
فراموش نکنید اگر دچار بیماری پوستی به نام پسوریازیس هستید و در طی روز بیش از یک بار دوش می‌گیرید، باعث تشدید این بیماری می‌شوید‌.
علاوه بر اینکه دوش گرفتن زیاد باعث بیماری‌های پوستی می‌شود، حتی مصرف آب شما نیز بالاتر رفته و درنتیجه ازلحاظ اقتصادی نیز به مشکل خواهید خورد.
حال این سؤال احتمالاً برای شما ایجاد می‌شود که دوش نگرفتن به اندازه چه مضراتی دارد. یعنی اگر به اندازه کافی دوش نگیرید، برای بدن شما چه اتفاقی می‌افتد. در ادامه این بخش این مورد را نیز موردبررسی قرار خواهیم داد.


چرا هندی‌ها موهای پرپشت و زیبا دارند؟ بهترین راهکارها برای درخشندگی موها را در این مطلب بخوانید:

علت پرپشتی موهای هندی ها چیست؟

عوارض حمام نرفتن به اندازه کافی
اصول حمام کردن صحیح چیست
اصول حمام کردن صحیح چیست
اگر به اندازه کافی حمام نمی‌روید، ممکن است دچار عوارض زیادی شوید که در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

افزایش بوی بدن
اگر بهداشت را به اندازه کافی رعایت نکنید و حمام نروید، سلول‌های مرده، کثیف و عرق روی پوست شما جمع شده و باعث بوی بد در بدن شما می‌شود‌.

ایجاد آکنه
اگر به اندازه کافی حمام نکنید، باعث ایجاد آکنه در بدن شما می‌شود.

ایجاد بیماری‌های پوستی
یکی دیگر از عوارض حمام نرفتن ایجاد بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت است.

ایجاد عفونت‌های پوستی
ازآنجایی‌که حمام نرفتن باعث ایجاد باکتری‌های خوب و بد بر روی پوست شما می‌شود، درنتیجه شما عزیزان در معرض خطر عفونت‌های پوستی قرار می‌گیرید.


اصول حمام کردن نوزادان
اصول حمام کردن صحیح چیست
اصول حمام کردن صحیح چیست
در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی اصول حمام کردن نوزادان به صورت خلاصه می‌پردازیم.

زمان استحمام می‌تواند برای والدین و نوزادان به یک موضوع سرگرم کننده تبدیل شود و نباید برای آن‌ها کابوسی ترسناک باشد. سعی کنید استحمام ایمن و مناسبی برای نوزاد خود رقم بزنید.

نظارت بر روی نوزادان
نوزاد خود را در حمام رها نکنید، زیرا ممکن است در وان غرق شود. وسایل شخصی مانند صابون، اسباب‌بازی و حوله را در دسترس خود قرار دهید.

اگر به وسیله‌ای نیاز دارید که در داخل اتاق قرار دارد، از شخص دیگری کمک بخواهید تا برای شما بیاورد و از حمام خارج نشوید.

تست دمای آب
مقداری آب روی آرنج و بازوی خود ریخته و تست کنید. آب حمام نباید زیاد سرد یا زیاد گرم و داغ باشد. برای شستشوی نیاز خود از آب ولرم استفاده کنید.

استفاده از صابون و شامپوهای مخصوص کودکان

صابون و شامپوی بزرگ‌سالان برای پوست نوزادان مناسب نیست و باعث آلرژی، خشکی یا بثورات پوستی می‌شود. بنابراین سعی کنید حتماً از شامپو و صابون‌های مخصوص کودکان استفاده کنید تا میزان تحریک را کاهش دهید.

آماده کردن لباس‌ها قبل از حمام
قبل از اینکه وارد حمام شوید، لباس‌ها و پوشاک فرزند خود را انتخاب کرده و آماده بگذارید. پس از حمام به کودک خود سریع لباس بپوشانید تا از سرد شدن بیش از حد بدن او پیشگیری کنید.

ماساژ کودک در وان
همان‌طور که می‌دانید نوزادان از لمس شدن و ماساژ لذت می‌برند. زمانی که آن‌ها در وان قرار دارند، آن‌ها را ماساژ داده تا پس از حمام به خوابی عمیق بروند. حتی می‌توانید در حمام با کودک خود صحبت کنید و به او حرف‌های خوب بزنید تا آن‌ها به آرامش برسند.

دور کردن وسایل برقی
اگر در حمام وسایل برقی وجود دارد، آن را از وان و از دسترس فرزند خود دور نگه دارید. زیرا ممکن است باعث برق‌گرفتگی نوزاد شما شود.
عوارض حمام نرفتن به اندازه کافی
اصول حمام کردن صحیح چیست
اصول حمام کردن صحیح چیست
اگر به اندازه کافی حمام نمی‌روید، ممکن است دچار عوارض زیادی شوید که در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

افزایش بوی بدن
اگر بهداشت را به اندازه کافی رعایت نکنید و حمام نروید، سلول‌های مرده، کثیف و عرق روی پوست شما جمع شده و باعث بوی بد در بدن شما می‌شود‌.

ایجاد آکنه
اگر به اندازه کافی حمام نکنید، باعث ایجاد آکنه در بدن شما می‌شود.

ایجاد بیماری‌های پوستی
یکی دیگر از عوارض حمام نرفتن ایجاد بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت است.

ایجاد عفونت های پوستی
از آنجایی که حمام نرفتن باعث ایجاد باکتری‌های خوب و بد بر روی پوست شما می‌شود، در نتیجه شما عزیزان در معرض خطر عفونت‌های پوستی قرار می‌گیرید.


سخن پایانی
بسیاری از ما عادت‌های اشتباهی داریم که باید از آن‌ها در هنگام حمام کردن اجتناب کنیم. در این مطلب از مجله جوان ایرانی بایدها و نبایدهای استحمام صحیح را به طور کامل شرح داده و اصول آن را برای شما بیان کردیم.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در مورد روش صحیح حمام کردن دارید و نکته‌ای مدنظرتان هست، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را با ما و دیگر مخاطبان مجله جوان ایرانی در میان بگذارید.