بارها بوده است که مطالعات و تحقیقات مختلفی برای خرید یک وسیله، ابزار و تجهیزات انجام داده ایم تا در نهایت تصمیم بگیریم که آیا آن چیزی است که نیاز داریم یا خیر. چقدر باید خرج کنیم؟ از چه کسی، تحت چه شرایطی و از کجا باید آن را دریافت کرد. اینورتر کنترل سرعت موتور از آن دست دستگاه هایی است که به دلیل ویژگی های مختلف، برندهای مختلف، ظرفیت های مختلف و ... نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد تا در نهایت کارفرما تصمیم به خرید بگیرد. یک پروژه نیازی به استفاده از درایو برای چرخاندن موتور الکتریکی ندارد. از سوی دیگر، هر اینورتر را نمی توان در هر پروژه ای استفاده کرد. بلکه باید بر اساس نوع بهره برداری و شرایط فنی و محیطی باشد. در نهایت در برخی از پروژه ها عوامل فنی خاص مانند قابلیت کنترل از راه دور سیستم از معیارهایی است که باید برای انتخاب اینورتر مناسب استفاده کرد. بر همین اساس برای راهنمایی هر چه بیشتر مهندسان و کارفرمایان می خواهیم در این مقاله به بررسی مزایا و معایب اینورترها بپردازیم. با ما بمان.

اینورتر چیست و کجا استفاده می شود؟

در مقاله انواع اینورتر به بررسی کامل دستگاهی به نام اینورتر پرداخته ایم. در این مقاله اشاره کردیم که محصول مورد نظر ما یک درایو فرکانس متغیر (VFD) یا اینورتر است. در سیستم کنترل سرعت موتور، تک فاز بودن یا سه فاز بودن آن فرقی نمی کند. برق AC توسط مبدل ها وارد شده و به برق DC تبدیل می شود و عملکردهای PMW بر روی آنها توسط دستگاه های قدرت نیمه هادی مانند تریستورها و IGBT ها انجام می شود، در حالی که یک شکل موج شبه سینوسی با دقت بالا برای دقت بالا مورد نیاز درایور یا پایه دستگاه تولید می شود. مدار بازخورد در خروجی متصل به موتور الکتریکی؛ تحویل می دهند. عملکرد اصلی اینورتر راه اندازی و تغییر دور موتور الکتریکی بر اساس فرکانس مورد نیاز است. در حال حاضر بر اساس اینورترهای فروخته شده می توانید سرعت موتور الکتریکی را از 0.4 به دو یا چهار برابر فرکانس معمولی (100 تا 200) هرتز تغییر دهید. البته هنگام کار مداوم مراقب باشید از فرکانس های خیلی کم و زیاد استفاده نکنید. زیرا احتمال آسیب دیدن موتور بسیار زیاد است.

در مقاله استفاده از اینورتر پنتاکس مدل dsi200 نحوه استفاده از این دستگاه و دلایل خرید و استفاده از آن را به مخاطب نشان داده ایم. قابلیت کنترل هر دو ولتاژ و جریان برای دسترسی به سرعت های مختلف موتور الکتریکی، یکی از کاربردهای اصلی اینورتر است. "کنترل سرعت موتور". در ادامه مطلب به امکان کنترل کشش و کنترل اشاره کردیم. اینورترها مدل های مختلفی دارند، بنابراین در صورت استفاده از مدل مورد نیاز می توان از آنها برای بسیاری از پروژه ها استفاده کرد. لازم است بدانید که مبدل ها به دلیل استارت و توقف موتورهای الکتریکی عمر تجهیزات و مواد مصرفی را افزایش می دهند.


مزایای اینورتر چیست؟

این دستگاه کاربردهای متنوعی دارد و در صنایع مختلف اعم از پتروشیمی، غذایی، تولیدی، معدنی و ... مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین می بینید که این دستگاه قطعا مزایای زیادی دارد. در زیر توضیح داده شده است.

1) سرعت مورد نظر و امکان تنظیم آن

وظیفه اصلی اینورتر تغییر و تنظیم فرکانس است. در نتیجه می توانید به طیف وسیعی از سرعت ها، از حد پایین تا چند برابر سرعت نامی موتور دسترسی داشته باشید. این اولین مزیت این دستگاه است که امکان استفاده از آن را در کاربردهای مختلف از موارد ساده مانند اجاق‌های پخت تا موارد نسبتاً پیچیده مانند آسانسور، سانتریفیوژ و سیستم‌های انتقال آب می‌دهد.

2) به تجهیزات اضافی یا خاصی نیاز نیست.

اگر بخواهید موتور الکتریکی را با همان سرعت و با کمک مبدل (مثلا یک همزن ساده) روشن و خاموش کنید، به ابزار و تجهیزات دیگری نیاز ندارید. همه برنامه ها به طور کلی محافظت می شوند. قبل از اتصال اینورتر به شبکه، آنها باید وصل شوند و وقتی اینورتر را نصب می کنید، هیچ یک از ابزارهایی که ما بین اینورتر و ماشین الکتریکی قرار نمی دهیم. بنابراین، تنها تجهیزات اضافی مورد نیاز برای راه اندازی اینورتر و ماشین الکتریکی فقط یک کلید اتوماتیک یا یک تغییر کوچک یا یک کنتاکت یا یک کلید چراغ است، به ندرت بیش از یک وسیله حفاظتی. به جز خدمات ویژه.

3) کنترل جریان در هنگام راه اندازی

موتورهای الکتریکی معمولاً هنگام شروع به کار به قدرت بالایی نیاز دارند. این مشکل منجر به دو رویداد مهم می شود:

الف) مصرف جریان زیاد که می تواند باعث خرابی شبکه و آسیب به سایر تجهیزات الکتریکی کارخانه یا واحد صنعتی شود.

ب) راه اندازی ناگهانی و غیرمنتظره موتور الکتریکی که ممکن است منجر به آسیب به تجهیزات متصل به شفت موتور الکتریکی مانند کلاچ، تسمه و گیربکس شود.

در نتیجه، برای جلوگیری از پدیده‌هایی که در بالا توضیح داده شد، لازم است موتور را با یک جریان کنترل‌شده راه‌اندازی کنید و آن را به سرعت مورد نظر برابر با سرعت نامی آن برسانید.

4) نیاز به برق کم در هنگام راه اندازی.

برای راه اندازی یک موتور الکتریکی با توان قابل توجه، بدون تجهیزات اضافی و صرف داشتن کلید، باید جریان الکتریکی زیادی برای راه اندازی مصرف شود که در برخی موارد می تواند تا 16 برابر جریان نامی موتور باشد. نتیجه این عملیات قدرت راه اندازی بسیار بالا، آسیب به شبکه برق، آسیب به کلید یا کلید قطع و در نهایت آسیب به تجهیزات متصل به موتور است. از جمله روش های راه اندازی الکتروموتور می توان به روش ستاره مثلثی و استفاده از تایمر اشاره کرد که برای الکتروموتورهای کم مصرف مناسب است اما استفاده از اینورتر را توصیه می کنیم. با برنامه ریزی و کنترل مناسب، اینورتر یک استارت نرم انجام می دهد و با توجه به سرعت، جریان الکتریکی را به موتور الکتریکی تزریق می کند. در نتیجه خبری از دانلود جریان بالا و توان ورودی بالا نیست و موتور را با جریان کمتری راه اندازی می کنیم.

5) قابلیت کنترل استاپ و یافتن راه های مختلف برای توقف موتور الکتریکی

توقف موتور الکتریکی می تواند عامل مهمی در پروژه ها باشد، همانطور که حالت راه اندازی نیز می تواند. مثلاً بحث توقف و ترمز در آسانسور و آسانسور بسیار مهم است; توقف در تسمه نقاله مهم است و در نهایت استلینگ در موتورهای برق صنعتی پرقدرت بسیار مهم است زیرا توقف در حالت Coasting آنها را در حالت ژنراتور قرار می دهد که می تواند به تجهیزات دیگر آسیب برساند. دستگاه های کنترل سرعت موتور دارای حالت های مختلف ترمز هستند تا به راحتی در زمان مورد نظر متوقف شوند. آنها توانایی خاموش کردن موتور الکتریکی را در لحظه مورد نظر با ارسال برق جریان مستقیم از طریق پایانه های خروجی شفت دارند. بالابر را با یک حرکت ملایم به جای فشار ناگهانی متوقف کنید و از تجهیزات مکانیکی کمتری برای انجام این عملیات استفاده کنید. حتی در بین اینورترهای پیشرفته، الکتروموتورهای پرقدرت این قابلیت را دارند که از برق تولیدی استفاده مفیدی کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری کنند.

6) قابلیت طراحی و کنترل شتاب شروع و توقف موتور الکتریکی.

قابلیت کنترل سرعت و شروع و توقف روان، شتاب کنترل شده را نوید می دهد. همانطور که می دانید، شتاب کسری از سرعت در طول زمان است. اگر چه شما توانایی تنظیم سرعت را با استفاده از تنظیمات زمان شتاب و کاهش سرعت دارید که مربوط به تنظیم دور موتور از سرعت دلخواه شما و بالعکس است. ; همچنین می توانید شتاب را کنترل کنید.

7) امکان تنظیم گشتاور با توجه به شرایط بار وارد شده بر روی شفت موتور الکتریکی

وقتی می توانید پارامترهایی مانند سرعت، زمان و شتاب داشته باشید. کافی است با خواندن پلاک و ارائه اطلاعات به اینورتر به مشخصات فنی الکتروموتور دسترسی پیدا کنید و اکنون نیز می توانید آن را در یک لحظه مشخص با توجه به اینورتر خریداری شده تنظیم کنید. هماهنگ شوید و کنترل را در دست بگیرید. در بسیاری از پروژه ها و خطوط تولید، زمان بندی عنصر مهمی در نظر گرفته می شود. نمونه هایی از استفاده از گشتاور را می توان در خطوط تولید سیم و کابل و در صنعت نساجی مشاهده کرد.

8) کار مستقیم و غیر مستقیم موتور الکتریکی

اینورترهای فنی مهندسی ثامن دارای برنامه ریزی آسان و امکان استفاده از پایانه ها و دکمه های کنترلی برای کارکرد موتورهای الکتریکی در هر دو موقعیت چپ و راست با سرعت های مختلف و زمان شروع و توقف و دست راست متفاوت هستند.

9) سیستم پیشگیری و حل مشکلات داخلی

تمامی اینورترها دارای سیستم حفاظت و تشخیص عیب در سیستم داخلی خود هستند. این سیستم از موتور و اینورتر محافظت می کند. از جمله خطاهایی که سیستم نسبت به آنها واکنش نشان می دهد و از بروز حوادث جلوگیری می کند، می توان به خطای عدم فاز ورودی و خروجی، افت ولتاژ، افت جریان، گرم شدن بیش از حد دستگاه یا موتور الکتریکی و ... اشاره کرد.

10) صرفه جویی در مصرف برق و صرفه جویی در انرژی.

چگونه ممکن است که ما نظارت و کنترل انحصاری بر اجرای فرآیند راه اندازی از ابتدا تا انتها داشته باشیم؟ تمام موارد را وزن کنید و بهترین کیس را انتخاب کنید. اما هنوز مصرف انرژی بالاست؟ اینورترهای کنترل دور موتور از جمله وسایل مفید و مهم در صنعتی هستند که استفاده از موتورهای الکتریکی بیش از 60 درصد است. آنها توانسته اند انرژی زیادی را ذخیره کنند. وجود سیستم های نظارت بر عملکرد موتور از طریق بازخورد داخلی، امکان بسته بودن سیستم ها از طریق بازخورد خارجی و روش های مختلف راه اندازی و توقف موتورهای الکتریکی در سرعت های مورد نظر، همگی نشان دهنده حفظ و ذخیره انرژی است.

11) کاهش اختلالات خطوط در شبکه برق

جریان راه اندازی کنترل شده و همچنین سیستم حفاظت داخلی دستگاه از آسیب و خطر اینورتر و موتور الکتریکی به شبکه برق واحد تولیدی جلوگیری می کند. در کارخانه هایی که معمولا از سیستم های اتوماسیون با موتورهای الکتریکی استفاده می کنند. برای جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات الکترونیکی باید از اینورتر استفاده شود.

12) امکان ارتباط از راه دور و مدیریت سیستم

اینورترها به وسایلی گفته می شود که سه شاخه مختلف الکترونیک را به هم متصل می کنند: قدرت و کنترل. از جمله قابلیت های اینورترها، قابلیت اتصال آنها به سایر دستگاه های اتوماسیون صنعتی مانند PLC، HMI، سنسور و کامپیوتر است. اینورترها با استفاده از یک پلت فرم شبکه صنعتی با این دستگاه ها ارتباط برقرار می کنند و زمانی که در یک سیستم بزرگ مانند DCS قرار می گیرند، قابلیت نظارت از راه دور را دارند (مثلاً یک مرکز کنترل یا حتی یک تلفن همراه اگر برنامه دارند). کنترل می شود.